کد مطلب:38189
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:17
كمك به ظلم و ظالم به هر شكلي حرام است. حال وجود شخصي به نام علي بن يقطين(يكي از ياران امام كاظم(ع)) در دستگاه ظلم بني عباس چگونه توجيهي دارد؟
در انديشة اسلامي كمك به ظلم و ظالم به هر شكلي حرام است، امّا در كنار اصل حرمتِ كمك به ظلم و ظالم، مسئلةتقيه به عنوان يكي از معتقدات كلامي ، فقهي شيعه وجود دارد كه ريشةقرآني دارد و به معني كتمان حق و پوشيده داشتن اعتقاد از مخالفان و ترك مبارزه با آنان مي باشد؛ نظر به ضرر ديني يا دنيوي كه ممكن است اظهار حق در پيش داشته باشد.
لازم است كسي كه به تقيه مي پردازد علم قطعي يا ظن قوي به چنين ضرري داشته باشد. اگر علم يا ظن غالب به ضرري در اظهار حق نداشته باشد براي او تقيه جايز نيست.[31]
غالباً تقيه پرداختن اضطراري و موقت به دروغ مصلحت آميز، و پرهيز از راست فتنه انگيز، به قصد حفظ جان و مال و عِرضْ و آبروي خود يا مسلمانان ديگر است.
علي بن يقطين فرزند موسي كوفي الاصل بود و در بغداد سكونت داشت و مورد اعتماد و تأييد امام بزرگوار موسي بن جعفر(ع) بود تا جايي كه آن حضرت بهشت را براي او ضامن شد.[32]
ورود علي بن يقطين به دستگاه حكومت عباسي با موافقت امام موسي بن جعفر(ع) بود و رابطه اش با امام (ع) به صورت مستمر ادامه داشت. زماني كه علي بن يقطين به منصب وزارت در دستگاه هارون عباسي رسيد. از حضرت موسب بن جعفر(ع) دربارة شغلش كسب تكليف نمود و حضرت طي شرايطي وي را به ادامة كار موظف نمود.
علي بن يقطين خدمات زياد و قابل توجهي نسبت به شيعيان انجام داد و بر اساس تقيه در دستگاه ظالم بود.
اين بحث را فقيهان بزرگ در مكاسب محرمه به تفصيل مطرح كرده اند، از جمله استاد الفقها شيخ انصاري(ره) در كتاب مكاسب. در صورت تمايل مي توانيد مراجعه كنيد.
[31] بهاءالدين خرمشاهي، دانشنامة قرآن و قرآن پژوهي، ج 1، 802.
[32] سيد مصطفي حسيني دشتي، معارف و معاريف، ج7، ص 484.
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.